Wróć do listy
 

BRUSCHETTA Z MOZZARELLĄ I BOBEM...

Z rzymskich pól do pudełka śniadaniowego...

BRUSCHETTA Z MOZZARELLĄ I BOBEM... Tradycyjna bruschetta z oliwą, czosnkiem i krojonymi pomidorami była kiedyś przekąską rolników. Dziś w trochę innej odsłonie może być idealnym lunchem dla każdego, a porcja kwasu foliowego zadba o wasze samopoczucie...


Bób to jedna z najdłużej uprawianych roślin strączkowych. W I wieku naszej ery Pliniusz Starszy zapisał, że cieszył się największym powodzeniem w antycznym Rzymie. Właściwości bobu powodują, ze prawie wszyscy mogą go spokojnie spożywać. Wyjątek stanowią kobiety w ciąży z cukrzycą GDM, osoby chorujące na dnę moczanową lub fawizm.

Kwas foliowy w diecie... Przeciętne spożycie kwasu foliowego z Polsce jest niedostateczne. Już dawno zrezygnowano z badań jego stężenia w organiźmie i zaleca się suplementację wszystkim kobietom w ciąży. Jednak sprawa niedoboru prawdopodobnie dotyczy większości z nas, bo tylko 50% folianów z pożywienia jest wchłanianych, a organizm nie jest w stanie ich magazynować. 

Wpływ na dobre samopoczucie... Kwas foliowy bierze udział w tworzeniu krwinek czerwonych, ale odpowiada też za nasze dobre samopoczucie i sen. Dzięki niemu homocysteina zostaje przekształcona w metioninę, a z niej na drodze przemian powstają noradrenalina i serotonina. Są to tak zwane hormony szczęścia. Pierwszy związek odpowiada za naszą aktywność, a drugi działa kojąco i relaksująco. Oba neurosymulatory są niezbędne do prawidłowego funkcjonowania układu nerwowego. U osób cierpiących na depresję stwierdzono niedobory kwasu foliowego.

A co na to bób... By zapobiec niedokrwistości, miażdżycy, czy depresji należy codziennie dostarczać dawkę folianów z diety. Prawdziwą skarbnicą tego składnika są zielone warzywa. W 100 g bobu znaleźć można aż 145 μg (dla porównania jabłka mają go zaledwie 6 μg). Foliany ulegają częściowo zniszczeniu podczas gotowania, ale i tak z antycznego strączka dostarczymy go znacznie więcej niż z surowego jabłka.