Wróć do listy
 

CO ZJEŚĆ PO TRENINGU?

Pamiętaj o glikogenie...

CO ZJEŚĆ PO TRENINGU? Większość sportowców zdaje sobie sprawę z tego, jak duże znaczenie ma jedzenie przed ćwiczeniami, jednak ważne jest również co i kiedy jesz po treningu. Chociaż posiłek zjedzony przed treningiem może zapewnić odpowiednie zapasy glikogenu dla optymalnej wydajności (glikogen jest źródłem energii najczęściej zużywanej podczas ćwiczeń), posiłek zjadany po ćwiczeniach jest niezwykle ważny dla regeneracji i poprawia twoją zdolność do konsekwentnego trenowania...

Nawodnienie po ćwiczeniach... Priorytetem po skończeniu ćwiczeń powinno być uzupełnienie płynów utraconych podczas wysiłku. Generalnie najlepszym sposobem na określenie ilości płynów, które powinieneś wypić (wody albo napoju sportowego) jest:
  • Zważenie się przed i po ćwiczeniach i uzupełnienie utraconych płynów.
  • Przyjmuje się, że ilość spożytych płynów powinna wynosić 1 ml na 1 kalorię zapotrzebowania energetycznego. 
Jedzenie po ćwiczeniach... To również bardzo ważne, by spożywać węglowodany takie jak owoce lub sok w ciągu 15 minut po ćwiczeniach, by odbudować zapasy glikogenu.
Badania wykazały, że jedzenie 0,3 - 0,6 gramów węglowodanów na każdy kilogram masy ciała w ciągu dwóch godzin po ćwiczeniach wytrzymałościowych jest niezbędne do budowania odpowiednich zapasów glikogenu do kontynuowania treningów. Czekanie dłużej niż dwie godziny może sprawić, że w mięśniach zostanie zgromadzone o 50 procent mniej glikogenu. Dzieje się tak, ponieważ spożywanie węglowodanów stymuluje produkcję insuliny, która pomaga w procesie produkcji glikogenu w mięśniach. Jednak oddziaływanie węglowodanów na gromadzenie glikogenu osiąga zastój.