Wróć do listy
 

NADMIERNE GROMADZENIE WODY W ORGANIŹMIE

Najczęstsze przyczyny

NADMIERNE GROMADZENIE WODY W ORGANIŹMIE  Zatrzymywanie wody to problem, często zgłaszany podczas konsultacji dietetycznych zwłaszcza przez płeć piękną. Jednak warto podkreślić, że dotyczy on również mężczyzn. Gruby fałd skórny, który nie chce zejść z brzucha wcale nie musi być czystą tkanką tłuszczową. Zjawisko to obserwuje się zwłaszcza u tych panów, którzy rozpoczęli „przygodę” z dźwiganiem ciężarów z poziomu wysokiej zawartości tkanki tłuszczowej. Ponadto gromadzenie wody może okazać się nie tylko problemem natury estetycznej ale również zdrowotnej…

 DLACZEGO GROMADZIMY WODĘ?
Jak wiecie, każdy prawidłowo funkcjonujący organizm ma pewne systemy autoregulacji.
Gromadzenie wody może być wynikiem zaburzenia homeostazy (równowagi) w funkcjonowaniu układów i narządów.
Do najczęstszych przyczyn nadmiernego gromadzenia wody zaliczyć możemy:
- zmiany hormonalne u kobiet zachodzące w drugiej fazie cyklu (tuż przed miesiączką),
- efekt uboczny stosowania doustnej antykoncepcji hormonalnej,
- dieta obfitująca w przetworzona żywność w tym glutaminian sodu,
- zbyt niska podaż płynów - organizm magazynuje płyny w mechanizmie obronnym,
- brak ruchu i unieruchomienie w jednej pozycji przez dłuższy czas,
- w skrajnych przypadkach wynikiem nadmiernego gromadzenia płynów mogą być choroby nerek i niewydolność układu krążenia.

WPŁYW DIETY NA GROMADZENIE WODY W ORGANIZMIE
Jeśli chodzi o dietetyczne aspekty gromadzenia wody w organizmie znaczenie mają takie czynniki jak:
a) spożycie elektrolitów takich jak sód i potas. Dieta bogata w sód i uboga w potas sprzyja gromadzeniu wody w ustroju. Problem ten jest bardzo wyraźny zwłaszcza w sytuacji, gdy przez dłuższy czas stosujemy niskosodową i niskowęglowodanową dietę po czym pozwolimy sobie na wyskok do ulubionego fast foodu.
b) spożycie węglowodanów. Problem gromadzenia nadmiaru płynów w organizmie często obserwuję również u osób, które dosyć często pozwalają sobie na podjadanie słodyczy i „śmieciowego” jedzenia.

Kolejnym dietetycznym aspektem nadmiernego gromadzenia płynów jest nieprawidłowe spożycie płynów w ciągu dnia. Chodzi tutaj zarówno o ilość jak i jakość napoju po który sięgasz. Jeśli przyjmujesz za mało płynów Twój organizm uruchomi mechanizmy prowadzące do gromadzenia wody poprzez wydzielanie odpowiedzialnych za oszczędzanie płynów hormonów (aldosteron) i zwiększoną resorpcję zwrotną wody w kanalikach nerkowych. Z kolei jeśli podstawą Twojego nawodnienia są słodzone napoje to miej na uwadze, że wysoka zawartość cukrów prostych doprowadzi retencji płynów i nie nawodni Cię prawidłowo.


GROMADZENIE PŁYNÓW NA TLE CHOROBOWYM
Nadmierna retencja płynów w ustroju może mieć swoje podłoże w przebiegu chorób o istnieniu których, często możemy nie zdawać sobie sprawy. Do schorzeń tych należą:
- niewydolność nerek i wątroby,
- niewydolność mięśnia sercowego,
- niedoczynność tarczycy,
- w zespole Cushinga,
- i wielu innych.

Jeśli obserwujesz u siebie nadmierne gromadzenie wody i obrzęki pomimo racjonalnej diety i dobrego nawodnienia zalecam konsultację z lekarzem lub wykonanie podstawowych badań laboratoryjnych. Do podstawowych parametrów które warto jest oznaczyć należą:

- morfologia z rozmazem,
- badanie moczu,
- TSH,
- lipidogram,
- panel wątrobowy,
- mocznik i kreatyninę,
- kortyzol.