Wróć do listy
 

OSTATNI POSIŁEK DNIA...

PORADNIA DIETETYCZNA KRAKÓW POLECA - Kiedy i co najlepiej zjeść wieczorem???

OSTATNI POSIŁEK DNIA... Większość z nas słyszała mit twierdzący, że jeśli chcemy schudnąć nie powinniśmy jeść niczego po godzinie 20-tej, bo może to spowodować przyrost masy ciała. Ta teza nie jest prawdziwa, a naukowcy twierdzą, że ​​ważne jest to co ludzie jedzą, ile jedzą i jak często, więc możemy się cieszyć regularną przekąską przed snem w ramach zdrowego planu odchudzania...

ZDROWA ŻYWNOŚĆ...
Aby utrzymać wagę w ryzach, należy również zachować kalorie w ryzach. Pełnowartościowe, naturalne pokarmy, które są bogate w witaminy i minerały oraz te o niskiej zawartości tłuszczów nasyconych, wykluczające tłuszcze trans, extra cukier, nadwyżkę cholesterolu i sodu - są najzdrowszym wyborem dla kontroli masy ciała. Przed snem powinniśmy wybrać elementy z planu jedzenia takie jak; warzywa, chudy nabiał, beztłuszczowe białka i produkty pełnoziarniste. Wybór posiłku powinien być również uzależniony od pory, kiedy kładziemy się spać, jak i czasu jaki minął od treningu. Wiele osób ćwiczy w późnych godzinach wieczornych, więc logicznie ich ostatni posiłek będzie różnił się znacząco od tego, który spożyje osoba trenująca o 5 rano...

  PRZYKŁADY...  
Do przygotowania posiłku przed snem zaleca się komponowanie produktów zawierających białka w skład których wchodzi tryptofan - aminokwas, który pomaga wywoływać sen. Zdrowe i niskokaloryczne opcje obejmują małą kanapkę z indykiem, pół kanapki z masłem orzechowym, miskę płatków lub muesli z jogurtem, twarożek z dodatkiem świeżych warzyw, garść orzechów, etc. Dla osób trenująch wyjątkowo późno sugerujemy spożycie odżywki białkowej lub białkowo-węglowodanowej, by jak najszybciej uzupełnić stracony podczas wysiłku glikogen.

ILOŚCI...
Zjedzenie obfitego posiłku przed snem może negatywnie wpłynąć na jakość wypoczynku i niepotrzebnie obciążyć funkcjonowanie i pracę układu pokarmowego. Aby zminimalizować problemy ze snem i zachęcić swoje ciało do odpoczynku, należy pamiętać, aby zjedzona przed snem przekąska nie zawierała więcej niż około 200 kalorii. Jedną ze strategii jest jedzenie do czasu, aż twój głód zniknie, ale zatrzymując się w momencie uczucia sytości. Spożywanie dań w małych naczyniach, wypełnionych po brzegi, daje wrażenie, że zjadło się więcej.

CHRONOLOGIA...
Według naukowców, należy unikać spożywania głównych, pełnych posiłków w ciągu dwóch godzin przed snem. Posiłki zawierające smażone produkty, pełnotłuste sery lub kremowe sosy mogą być szczególnie problematyczne, ponieważ czas na ich strawienie wielokrotnie się wydłuża w porównaniu z żywnością, która jest bogata w węglowodany lub chude białka. Obiad jemy przynajmniej na trzy godziny przed snem i staramy się zakończyć wszystkie ostatnie przekąski co najmniej na godzinę przed położeniem się spać.

ROZWAŻANIA...
Unikanie dodatkowych kalorii prowadzi do utraty wagi szybciej, więc jeśli nie jesteś głodny przed snem (i trenowałeś wcześnie rano), pomiń wieczorną przekąskę, idź spać i zafunduj sobie zdrowe śniadanie, kiedy obudzisz o świcie. Aby rozwiązać wszelkie konkretne kwestie, które mają do czynienia z jedzeniem przed snem zdaj się również na instynkt i fakt, że sam najlepiej znasz swoje ciało i reakcję na extra kalorie. Każda dieta jest indywidualna, a program dietetyczny i treningowy powinien być dobrany do założonych celów (utraty wagi, zyskiwania masy, rzeźby ciała, etc).