Wróć do listy
 

PRZEGLĄD NAJBARDZIEJ WARTOŚCIOWYCH GATUNKÓW RYB

PRZEGLĄD NAJBARDZIEJ WARTOŚCIOWYCH GATUNKÓW RYB  Jeśli chodzi o spożycie ryb nie mamy się szczególnie czym pochwalić. Statystyczny „Kowalski” zjada ich średnio 8 kg rocznie. A szkoda, bo to bardzo wartościowy element codziennej diety, wzbogacający ją w wielonienasycone kwasy tłuszczowe, białko i składniki mineralne. Jeśli jemy tak mało ryb, to postawmy chociaż na dobrą ich jakość.
Na wartość odżywczą ryb wpływa wiele czynników takich jak: wiek ryby, miejsce żerowania czy gatunek.
Oto przegląd najbardziej wartościowych gatunków ryb, które możesz nabyć w pobliskim sklepie.


RYBY MORSKIE
Ryby morskie możemy również podzielić na dwa rodzaje zależnie od zawartości tłuszczu: tłuste i chude. Tłuste ryby morskie (łosoś, makrela, szprotki) są bogate w tłuszcz zawierający cenne wielonienasycone kwasy tłuszczowe, z rodziny Omega–3 oraz witaminy rozpuszczalne w tłuszczach (A, D, E, K). Ponadto są one dobrym źródłem jodu i selenu.
Tłuste ryby morskie kojarzą się Wam zwykle z makrelą i łososiem. Mało kto sięga po szprotki i śledzie. Są one również bardzo wartościowe, bogate w selen, jod i kwasy Omega–3. Są nieco tańsze od łososia i łatwo dostępne.

Chude gatunki takie jak np. dorsz czy tuńczyk, to doskonałe źródło pełnowartościowego białka. Mają niską wartość energetyczną więc bardzo dobrze sprawdzą się u osób będących „na redukcji”.
Szczególnie dużo zalet ma dorsz. Zawiera sporą ilość białka, jod i witaminę B12. Nie kumuluje dużych ilości zanieczyszczeń i metali ciężkich dzięki czemu może być bezpiecznie spożywany przez kobiety w ciąży.

RYBY SSŁODKOWODNE 
Na szczególną uwagę zasługuje pstrąg strumieniowy, który ze wszystkich ryb słodkowodnych zawieraj najwięcej kwasów Omega–3. Zawiera sporo białka i witaminy D3.

Ciekawostki:
– niektóre ryby posiadają delikatne ości trudne do usunięcia. Nie musisz usuwać ich za wszelką cenę. Jeśli spożyjesz je np. w paście rybnej. Dostarczysz sobie porcji cennego wapnia, łatwo przyswajalnego dzięki współobecności witaminy D3,
– unikaj spożywania Pangi – to sztucznie hodowana ryba która do Polski trafiła z Wietnamu. Ma znikomą ilość kwasów Omega–3. Do jej hodowli używa się antybiotyków i hormonów, a ponadto karmione są niskiej jakości paszami z tłuszczu rybnego który może być bogaty w toksyny,
– uwaga na suma. Zawiera on spore ilości tłuszczu nasyconego (głównie palmitynowego) mogącego podnosić cholesterol,
– nie spożywaj tzw. ryb maślanych. Jest to grupa tłustych ryb morskich obfitujący w trudny do strawienia tłuszcz. Spożywane często mogą prowadzić do poważnych problemów ze strony układu pokarmowego.