Wróć do listy
 

W ROLI GŁÓWNEJ BAKŁAŻAN...

Bakłażan z rodzynkami i orzechami piniowymi...

W ROLI GŁÓWNEJ BAKŁAŻAN... Zimą z przyjemnością sięgamy po ciepłe, duszone warzywa. Są smaczne i rozgrzewają. Poza tym, dostarczają wielu cennych składników. Jeśli nie wiecie, czym możecie urozmaicić swojego tradycyjnego kurczaka z ryżem, skuście się na na bakłażana...

Fioletowe zdrowie...Bakłażan swoją piękną, ciemną skórkę zawdzięcza związkom fenolowym. Jest to grupa związków antyoksydacyjnych, do których należą antocyjany. Uwagę przykuwa również nasunina, która została wyizolowana i ciągle jest badana przez naukowców. Ta substancja działa hamująco na nieprawidłowe i patologiczne tworzenie się nowych naczyń włosowatych (malutkich żyłek i tętniczek o mikroskopijnej średnicy). Taki proces, nazywany angiogenezą, zawsze towarzyszy rozwojowi tkanki nowotworowej. Ograniczenie wzrostu nowych naczyń krwionośnych zapobiega dostarczaniu substancji odżywczych do komórek rakowych, a w konsekwencji hamuje rozwój nowotworów.

Pikantne zdrowie...Papryczki chili zawdzięczają swój smak kapsaicynie – najostrzejszej substancji na świecie. Oprócz uczucia palenia po zjedzeniu ma wiele właściwości zdrowotnych. Badania wykazały, że zmniejsza, a nawet hamuje produkcję cholesterolu w wątrobie. W ten sposób zapobiega hipercholesterolemii i poprawia profil lipidowy. Regularne spożywanie chili pomaga oczyścić naczynia krwionośne z zakrzepów, zmniejszając ryzyko zakrzepicy i udarów. A dodatkowo oczyszcza drogi oddechowe w przeziębieniach i przyspiesza powrót do zdrowia.

Słodkie zdrowie...Rodzynki to jedne z najpopularniejszych bakalii. Są słodkie i mogą stanowić zdrową przekąskę w ciągu dnia. Mają te same właściwości, co winogrona, tylko przez ubytek wody, składniki odżywcze w rodzynkach są bardziej skondensowane. Duża ilość wapnia pozwala zachować mocny szkielet i ciężko wypracowaną sylwetkę. Magnez i witaminy z grupy B poprawiają koncentrację. Rodzynki zawierają też spore ilości błonnika i skutecznie działają na zaparcie. Jedynym mankamentem jest duża kaloryczność, dlatego trzeba kontrolować ilość zjedzonych rodzynek.

Chrupiące zdrowie...Orzeszki piniowe nie należą do produktów, po które często sięgamy. Zwykle wybieramy orzechy arachidowe, włoskie, nerkowce czy migdały. Piniole (bo tak inaczej można je nazwać) są nieodłącznym składnikiem kuchni śródziemnomorskiej, w tym tradycyjnego pesto. Orzechy piniowe dostarczają zdrowych kwasów tłuszczowych, dzięki czemu obniżają poziom cholesterolu we krwi. Zawarty w nich cynk wzmacnia włosy i paznokcie, dba o wygląd skóry, a u panów jest niezbędny do zachowania wigoru.