Wróć do listy
 

ĆWICZENIA I ODDYCHANIE...

Co powinieneś wiedzieć na temat ćwiczeń i oddychania???

ĆWICZENIA I ODDYCHANIE... Przyznaj się – chodzisz regularnie na siłownię, biegasz coraz lepiej, a twoje osiągnięcia podczas treningu siłowego są również świetne. Ale nie zastanawiasz się za bardzo (jeśli w ogóle) nad sposobem oddychania podczas wykonywania tych czynności. Wiele doświadczonych osób ćwiczących byłoby zaskoczonych, gdyby dowiedziały się, że ich postęp w fitnessie oraz stan psychiczny i ogólne zdrowie są suboptymalne, ze względu na kiepski sposób oddychania... 

Oddychanie podczas ćwiczeń jest procesem, który wydaje się być automatyczny, więc nie myślimy o nim zbyt dużo. Robisz wdech i wydech, może trochę dyszysz, ale nie mdlejesz z powodu braku tlenu, więc na pewno oddychasz we właściwy sposób, prawda? Cóż, niekoniecznie.
W jaki sposób złe oddychanie może wpłynąć na twoje ciało i umysł i jakie zmiany w oddychaniu możesz wprowadzić, by odwrócić ten proces i uzyskać lepsze korzyści z poświęconego czasu i wysiłku - poniżej....

Podstawy dotyczące oddychania Mówiąc prosto, z każdym oddechem (wdechem), pobieramy tlen ze środowiska zewnętrznego i udostępniamy go, by całe ciało mogło z niego korzystać. Z każdym wydechem pozbywamy się produktów ubocznych, jak dwutlenek węgla, które są toksyczne dla ciała jeśli skumulują się w większej ilości. Z racji, że każda komórka, w każdej tkance, w całym ciele potrzebuje stałej dostawy tlenu by funkcjonować, nieustannie powstaje dwutlenek węgla jako produkt uboczny tych funkcji. Potrzeba efektywnego wdechu i wydechu staje się jasna.

Oddychanie piersiowe vs. oddychanie przeponowe Wiele osób oddycha zbyt płytko. Podczas wdechu klatka piersiowa i ramiona unoszą się, a brzuch pozostaje płaski lub nawet cofa się. Dzieje się tak często zwłaszcza podczas uprawiania ćwiczeń na siłowni, gdy każdy próbuje wyglądać szczupło, wciągając brzuch. Nazywa się to oddychaniem klatkowym i jest szkodliwe dla zdrowia i postępów w ćwiczeniach. Płuca nie wypełniają się całkowicie i ciało pozbawione jest bardzo potrzebnego tlenu. Prawidłowo powinniśmy oddychać przeponowo, podczas tego procesu przepona (warstwa mięśni oddzielająca jamę klatki piersiowej od jamy brzusznej) jest głównym elementem poruszającym. Oddech jest głębszy i brzuch oraz klatka poruszają się, ponieważ płuca wypełniają się w pełni zamiast do połowy. Ciało otrzymuje więcej tlenu i lepiej radzi sobie z wymaganiami stawianymi przez ćwiczenia.

Problemy z nieprawidłowym oddechem U osób notorycznie oddychających płytko postawa niekorzystnie się zmienia poprzez brak równowagi pomiędzy mięśniami. Szczególnie dotyczy to klatki piersiowej, karku i ramion. Może także powodować bóle głowy wynikające z napięcia, zawroty głowy i oszołomienie. Dodatkowo mięśnie pozbawione są tlenu i zatrzymują produkty uboczne metabolizmu, co prowadzi do ich napięcia i zmęczenia, wymagającego więcej czasu na regenerację. Jako, że stawy potrzebują naoliwienia poprzez ruch, by dobrze funkcjonować, zwiększa się ryzyko urazów pleców ze względu na brak ruchu przepony.

Oddychanie i zdrowie psychiczne Płytki oddech jest często objawem przejścia na „tryb survivalowy”, zwiększający niepokój i podatność na stres. Rozważne, wydajne i głębokie oddychanie nie tylko poprawia osiągnięcia podczas ćwiczeń, ale również zwalcza uczucie niepokoju czy zdenerwowania, które towarzyszy nam od czasu do czasu.
Jeśli używasz ćwiczeń jako sposobu na odstresowanie się, masz kolejny powód by zwrócić uwagę na lepsze sposoby oddychania, które poprawią twoje zdrowie fizyczne oraz psychiczne.