Wróć do listy
 

CZYNNIKI WPŁYWAJĄCE NA POSTAWĘ

CZYNNIKI WPŁYWAJĄCE NA POSTAWĘ Postawa to ustawienie stawów i normalnie dotyczy ona naturalnych łuków kręgosłupa oraz pozycji głowy i miednicy. Zła postawa może mieć ogromny wpływ na ryzyko wywołania bólu dolnego odcinka kręgosłupa, bólu głowy oraz innych powiązanych problemów. Istnieje mnóstwo czynników, które mogą wpływać na postawę.

 

Długie siedzenie

Większość ludzi spędza mnóstwo czasu siedząc. Siedzenie przez dłuższy czas może mieć niekorzystny wpływ na postawę. Zginacze bioder, mięśnie dwugłowe ud oraz mięśnie brzucha skracają się, a mięsień pośladkowy większy i prostownik kręgosłupa stają się dłuższe i słabsze. Brak równowagi pomiędzy przednimi i tylnymi mięśniami powoduje specyficzne wygięcie kręgosłupa zwane hiperkifozą. Mówiąc w skrócie – im więcej siedzisz, tym bardziej twoje ciało adaptuje się do pozycji siedzącej, a postawa pogarsza się.

Zawód

Wykonywanie niektórych zawodów może mieć niekorzystny wpływ na postawę. Dodatkowo, niektóre prace wymagają częstego pochylania się do przodu. Mechanicy, Dentyści,  osoby docinające wykładziny, hydraulicy i elektrycy spędzają mnóstwo czasu w nienaturalnie wygiętej pozycji, która ma negatywny wpływ na postawę. Prace, które wymagają noszenia obciążeń w sposób asymetryczny również źle wpływają na posturę. Listonosze oraz osoby dostarczające prasę, które noszą torby na jednym ramieniu mogą wykształcić boczne wygięcie kręgosłupa zwane skoliozą.

Uprawianie sportów

Mimo, że sport i ćwiczenia zwykle uważa się za bardzo korzystne, niektóre mogą mieć negatywny wpływ na postawę. Spędzanie mnóstwa czasu na rowerze może prowadzić do nadmiernego rozciągnięcia mięśni pleców i napięcia zginaczy bioder oraz mięśni brzucha, co może wywołać problemy ze staniem prosto. Bieganie zwykle powoduje przechylanie głowy w przód, wyginanie się do przodu oraz skracanie się zginaczy bioder, co może powodować kifozę lub zaokrąglone plecy. Wiele osób ćwiczących skupia się na mięśniach, które widoczne są w lustrze, czyli na klatce piersiowej, ramionach i rękach. Te mięśnie mogą być zbyt napięte przez co zaczną ściągać ramiona, wypychnąć głowę i górną część ciała do przodu, powodując hiperkifozę.

Ogólna sprawność fizyczna

Poprawna postawa wymaga równej siły i elastyczności. Mięśnie odpowiedzialne na postawę muszą być wystarczająco silne, by wspierać głowę i trzymać ją w naturalnej pozycji. Każde napięcie mięśni przeciwstawnych utrudnia zadanie. Dodatkowo mięśnie korpusu muszą być odpowiednio silne, by wspierać funkcjonowanie rąk i nóg. Korpus, czyli kolektywne określenie mięśni brzucha, talii i pleców, wspiera kręgosłup wywołując pewnego rodzaju napięcie wewnątrz jamy brzusznej. Napięcie wewnątrz jamy brzusznej pomaga mięśniom utrzymującym postawę zachować neutralną pozycję kręgosłupa, w której wszystkie jego wygięcia są w jednej linii dzięki czemu głowa jest wspierana przy minimalnym obciążeniu struktur pasywnych – ścięgien i dysków międzykręgowych.

Wykonuj ćwiczenia na mięśnie korpusu przynajminej 2-3 razy w tygodniu.  
Oto bezpośredni link do naszej videoteki ćwiczeń gdzie znajdziesz około 40 ćwiczeń na mięśnie korpusu. Sprawdź TUTAJ!!!