Wróć do listy
 

DOŚWIADCZASZ PRZETRENOWANIA?

Po czym poznać, że potrzebujesz więcej odpoczynku i regeneracji ...

DOŚWIADCZASZ PRZETRENOWANIA? Trenowanie może być uzależniające. Działa w równym stopniu na formę fizyczną jak i psychiczną. Są chwile, gdy zmuszamy się do treningu kosztem snu i stale pokonujemy nasze słabości, nie poświęcając czasu na regenerację. Cóż, prędzej czy później, takie działanie da o sobie znać i się zemści... Efekt - zniechęcenie do kontynuowania ćwiczeń...

Ludzkie ciało jest niesamowite i może dokonać naprawdę niesłychanie wiele, lecz odpowiednia regeneracja ma kluczowe znaczenie, by organizm działał optymalnie i czuł się dobrze.
Oto niektóre objawy przetrenowania:

Trudności z utratą wagi/przyrostem masy Nasze ciała są mądrzejsze niż nam się wydaje. W niektórych przypadkach, wskazówka wagi nawet nie drgnie, lub wręcz pokaże większą wartość niż wcześniej, jeśli ciało jest konsekwentnie poddawane silnemu napięciu. Kiedy tak się dzieje, należy trochę przystopować i dać sobie czas na pełną regenerację.

Zmęczenie Przetrenowanie często prowadzi to uczucia zmęczenia, wypalenia, zmniejszonej ilości energii i ogólnie złego samopoczucia. W ciężkich przypadkach taki stan może utrzymywać się nawet pomimo wystarczającej ilości snu.

Regularne choroby Gdy jesteś przetrenowany, twój układ odpornościowy jest słaby jak nigdy, co znacznie utrudnia zwalczanie chorób. Jeśli wciąż trenujesz podczas choroby, możesz przedłużyć lub nawet pogorszyć swój stan zdrowotny.
Przetrenowanie często występuje równocześnie z przesadną dietą, która może zmaksymalizować złe oddziaływanie ćwiczeń na twój organizm. Musisz dostarczać ciału odpowiednią ilość kalorii, by działało poprawnie (skorzystaj z naszego kalkulatora dietetycznego, by dowiedzieć się jakie jest twoje zapotrzebowanie energetyczne).

Jeśli doświadczasz przetrenowania i przyjmujesz za mało kalorii, oto co może cię spotkać:
Atrofia mięśni
Ciało potrzebuje kalorii, żeby utrzymać masę mięśniową. Kalorie dostarczają energii podczas treningów. Gdy nie spożywasz wystarczającej ilości kalorii, organizm może zacząć wykorzystywać tkankę mięśniową jako źródło energii zamiast tkanki tłuszczowej, powodując atrofię mięśni. Upewnij się więc, że przyjmujesz wystarczającą ilość kalorii, by ochronić swoje mięśnie, na które tak ciężko pracowałeś.
Niewystarczająca ilość tkanki tłuszczowej Spożywanie zbyt małej ilości kalorii w stanie przetrenowania może sprawić, że procentowa zawartość tkanki tłuszczowej w twoim ciele będzie zbyt niska. Podczas, gdy może poprawić to twoje możliwości atletyczne, to stan ten na dłuższą metę jest niebezpieczny. Tłuszcz jest niezbędny do regulacji temperatury ciała oraz ochrony kości i stawów przed urazami i kontuzjami.

Podsumowując;Przetrenowanie może wywołać poważne szkody w naszych organizmach. Dodatkowo oddala cię od osiągnięcia zaplanowanego celu. Upewnij się, że sypiasz wystarczająco długo (7-8 godzin) i spożywasz racjonalną ilość kalorii. Spróbuj złagodzić swój trening jeśli zauważysz u siebie objawy przetrenowania, a zobaczysz, jak dobrze zareaguje na to twój organizm. Powodzenia!