Wróć do listy
 

JOGA - NAJCZĘŚCIEJ ZADAWANE PYTANIA- cz.1

JOGA - NAJCZĘŚCIEJ ZADAWANE PYTANIA- cz.1 W swojej długoletniej pracy jako trener personalny i entuzjasta YOGI (ASHTANGA) przez lata byłem zasypywany pytaniami dotyczącymi tej specyficznej i jakże interesującej aktywności fizycznej. Jeśli wśród was są tacy, którzy chcieliby spróbować tej formy ćwiczeń, ale nie są jeszcze do końca zdecydowani, przedstawiam krótki zarys specyfiki naszego "yogowego" środowiska...

Zdałem sobie sprawę, że większość ludzi zadaje bardzo podobne, lub nawet te same pytania. Postanowiłem raz a porządnie rozwiać wątpliwości, by każdy mógł w tym artykule znaleźć odpowiedzi dla siebie.

Okey, zaczynajmy...

Czym joga różni się od pilates?
Joga i pilates to dwie najbardziej popularne formy ćwiczeń ciała i umysłu, a wiele osób odnosi wrażenie, że niczym właściwie się nie różnią.

Joga to znana od 5 tysięcy lat filozofia, której korzenie odnajdziemy w kulturze Indyjskiej. Uczy zasad zdrowia fizycznego, psychicznego i wartości duchowych. Ćwiczenia (asany), które znamy dziś, były opracowywane przez kilkaset lat przez praktyków jogi, szukających pozycji umożliwiających wygodne siedzenie przez długi czas w trakcie medytacji.

Pilates z kolei powstał około 85 lat temu, za sprawą Josepha Pilatesa. Ćwiczenia stosowane tutaj opierają się na wzmacnianiu ciała (przede wszystkim tułowia) i innych formach ćwiczeń, których źródłem były asany jogi.

ODDYCHANIE...

Zarówno joga jak i pilates mają na celu zachęcenie nas do bardzo uważnego ruchu i włączenia efektywnego oddychania, jako integralnej części ćwiczenia. W jodze wdech i wydech wykonuje się przez nos, podczas gdy w pilatesie wdech robimy nosem, a wydech ustami.

Obie praktyki zwracają szczególną uwagę na oddychanie z głębi ciała, lecz pilates wydaje się nakładać na to nieco większy nacisk od samego początku, podczas gdy w jodze najpierw uczymy się podstawowych pozycji.

W jodze istnieje wiele różnych wzorów sposobu oddychania, które mogą być wykorzystywane razem z ćwiczeniami lub jako oddzielna praktyka.

W pilatesie jest tylko jeden wzór oddychania i zawsze wykorzystuje się go wspólnie z ćwiczeniami, nigdy nie ćwiczysz samego oddechu.

POZYCJE..

Pozycje jogi są zazwyczaj statyczne, co oznacza, że musisz ułożyć się w pewnej pozycji, a następnie utrzymać ją przez kilka cykli oddechu, po czym wyjść z pozycji.

Ćwiczenia pilates z kolei są w ciągłym ruchu i wykonuje się zazwyczaj od 5 do 10 powtórzeń danego ćwiczenia przed przejściem do następnego. W klasach pilates większość pracy wykonuje się leżąc na macie i przede wszystkim skupiając się na wzmocnieniu tułowia. Pilates może również wykorzystywać skomplikowane przyrządy do niektórych ćwiczeń.

W jodze jesteś narażony na szerszy zakres ruchów z których składa się cała praktyka jogi. W niektórych klasach będziesz od czasu do czasu korzystać z podstawowych rekwizytów pomagających w niektórych pozycjach, ale niekoniecznie (to zależy od trenera). Zarówno joga jak i pilates skupiają się na wytrzymałości i elastyczności kręgosłupa.

Jak widać, mimo że obie praktyki mają wiele podobieństw, są to jednak zupełnie odmienne rodzaje aktywności.