Wróć do listy
 

NIEZBĘDNA OCENA RYZYKA...

Unikaj ćwiczeń stwarzających ryzyko kontuzji..

NIEZBĘDNA OCENA RYZYKA... Ruchy eksplozywne takie jak różne odmiany skoku na/przez skrzynię, pompki na kółkach gimnastycznych i przysiady z wyskokiem etc, są teraz obecne w wielu programach treningowych. Czy korzyści zyskiwane dzięki tym ćwiczeniom są warte ryzyka? A może istnieją inne sposoby na uzyskanie podobnych rezultatów?

OCENA RYZYKA...Trenuję zwykle amatorów w wieku od 10-22 lat oraz rodziców niektórych z nich. 95% moich klientów gra w koszykówkę, czyli sport, w którym współczynnik urazów zawodowych wynosi 100%. Jako trener siłowy i kontuzjowany sportowiec, nieustannie muszę oceniać ryzyko. Traktuję moich klientów jak gdyby byli warci milion złotych. W końcu jeśli wszyscy będziemy wykonywać naszą robotę, kiedyś staną się sławni. A kontuzja może pozbawić ich marzeń w mgnieniu oka.
Wiemy, że nie zawsze można uniknąć urazów, a intensywny trening stwarza więcej zagrożeń niż trenowanie na pół gwizdka. Sportowcy podążający za swoimi marzeniami, ale mający dalekie od doskonałości geny muszą ćwiczyć ponad siłę. Jednak nadal trzeba ważyć ryzyko i korzyści podczas każdego ćwiczenia.

WAŻNE PYTANIA ...Czy to ćwiczenie jest niezbędne do osiągnięcia celów?
Jeśli tak, czy to ćwiczenie jest bardziej ryzykowne niż inne (podobne)?
Jeśli tak, czy ryzyko jest rozsądne jeśli weźmiemy pod uwagę stopień w jakim ćwiczenie przyczynia się do osiągnięcia celu?
Jeśli tak, czy wszystkie zainteresowane strony rozumieją i zgadzają się na podjęcie ryzyka wiążącego się z wykonywaniem ćwiczenia?
Czy istnieją odpowiednie alternatywy, które dałyby podobne korzyści, jednocześnie zwiększając bezpieczeństwo?
Jeśli odpowiedziałeś "tak" na ostatnie z powyższych pytań, to ćwiczenie prawdopodobnie nie jest warte zachodu. Wybierz inne - brak tego ćwiczenia nie zniszczy twojego życia ani kariery sportowej.
Najważniejszym pytaniem jest jednak:
Czy to ćwiczenie warte jest ryzykowania kariery sportowca i/lub narażania trenera na problemy prawne jeśli pojawi się uraz? (Odpowiedź brzmi: NIE!!!)

SKOKI NA SKRZYNIĘ...
  • uczą intensywności za pomocą celu, który chcemy przeskoczyć
  • demonstrują zdolność do skakania
  • pokazują mobilność bioder
SKOKI NA/PRZEZ SKRZYNIĘ NIE:
  • dostarczają stymulacji reaktywnej dla CNS (ośrodkowy układ nerwowy)
  • dostarczają stymulacji przeciążeniowej dla mięśni
  • pokazują skoku stosowanego w sporcie (czy kiedykolwiek widziałeś Marcina Gortata podkurczającego nogi podczas wsadu?)
RYZYKO PŁYNĄCE ZE SKOKÓW NA/PRZEZ SKRZYNIĘ:
  • Upadek na podłogę z wysokości nawet metra
  • Otarcie goleni (o drewno, metal)
  • Ręce uderzające o skrzynię podczas wyskoku. Czy ktoś już złamał sobie palce w ten sposób?