Wróć do listy
 

SIEDŹ LEPIEJ, ŻYJ LEPIEJ...

Mam takie powiedzenie: Siedzenie to śmierć...

SIEDŹ LEPIEJ, ŻYJ LEPIEJ... Oczywiście wszyscy wiemy, że siedzenie przyczynia się do sztywności mięśni, ale to nie wszystko. Długie siedzenie dosłownie pożera twój potencjał do osiągania szczytowych wyników sportowych. Najbardziej dotyczy to ludzi, którzy spędzają po 7-9 godzin dziennie siedząc w krzesłach zaprojektowanych tak, by były ładne, a nie zdrowe. Nic dziwnego, że po takim dniu czujesz się jakbyś spadł z dachu i doświadczasz bólu barków, pleców oraz bioder.

Naucz się siedzieć... Całe życie zmuszamy się do przyjmowania tej toksycznej pozycji w samochodzie, w szkole czy w pracy, a to odbija się na naszym zdrowiu i potencjale sportowym... Kłopot tkwi w tym, że siedzenia praktycznie nie da się uniknąć. Taka już jest rzeczywistość współczesnego świata. Pytanie zatem brzmi: W jaki sposób uniknąć lub przynajmniej ograniczyć spustoszenie wywoływane dłuższym siedzeniem?
Na początek naucz się siedzieć... Siedzenie – podobnie jak stanie – jest jedną z najbardziej wymagających technicznie czynności do wykonania każdego dnia. Większość z nas niestety nie ma pojęcia o tym jak siedzieć poprawnie. W celu stabilizacji kręgosłupa w pozycji naturalnej musisz się zorganizować już stojąc, przez wykonywanie sekwencji wzmacniającej. Gdy siedzisz, musisz utrzymywać co najmniej 20% napięcie mięśni brzucha, by utrzymać sztywny kręgosłup.
I tutaj mamy problem: Utrzymywanie napiętego brzucha, choćby w 20% jest niezwykle wymagające. Wszystkie badania wskazują, że nie chodzi tu o siłę, lecz o wytrzymałość mięśni, które utrzymują pozycję kręgosłupa.
Pomaga to wyjaśnić dlaczego większość ludzi już po paru minutach siedzenia ma okropnie zaokrąglone lub przeprostowane plecy. To po prostu jest bardziej wygodne i nie wymaga żadnej pracy. Natomiast utrzymanie stabilnej pozycji wymaga szczególnej uwagi i wytrzymałości brzucha.

Sekwencja ustalania pozycji... 1. W pozycji stojącej napnij pośladki najmocniej jak możesz.
2. Opuść klatkę piersiową w dół, by znalazła się równo nad biodrami.
3. Napnij brzuch – przynajmniej 20% napięcia.
4. Ustaw głowę w neutralnej pozycji i rozszerz barki do stabilnej pozycji.
Najlepszym sposobem na uniknięcie długotrwałego nawyku pozostawania w złej pozycji to wstać i zreorganizować się co 10-15 minut. To prawie niemożliwe, by pozostać w dobrej pozycji na dłużej. Tak, wiem, że to może być uciążliwe bądź czasem nawet niewykonalne, lecz jeśli chcesz uzdrowić swoje ciało i osiągnąć swoje cele, musisz nad tym pracować. Musisz się poświęcić.
Kolejnym pomocnym rozwiązaniem jest zmienianie pozycji tak często jak to możliwe. Musisz pamiętać, że nie trzeba siedzieć sztywno w jednej pozycji przez cały czas. Możesz uklęknąć przed komputerem i rozciągnąć w ten sposób biodra, odpowiadając na maile lub chodzić, gdy rozmawiasz przez telefon, a nawet rozciągać się, gdy siedzisz przy biurku. Najważniejsze jest, by uniknąć korygowania postawy, gdy już siedzisz.

Pośladki na wakacjach... W momencie, gdy siadasz, twoje pośladki mają wakacje. To nie tylko nakłada dodatkowe obciążenie na kręgosłup, lecz także sprawia, że trudno jest stabilizować miednicę w pozycji naturalnej. Jeśli więc nie uda ci się wykonać poprawnie sekwencji ustalania pozycji zanim usiądziesz, nie ma sensu spinanie brzucha czy przeprostywywanie kręgosłupa. Ustalanie pozycji już siedząc, jest trudne.