Wróć do listy
 

OBALAMY 10 MITÓW DOTYCZĄCYCH DOPASOWANIA ROWERU

OBALAMY 10 MITÓW DOTYCZĄCYCH DOPASOWANIA ROWERU W ciągu lat słyszałem sporo mitów na temat dostosowywania roweru. Trudno się im nie poddać – internet obfituje w blogi i filmiki zatytułowane „jak dostosować rower”, które w sieci może umieścić każdy.


Tutaj możesz dowiedzieć się w jaki sposób unikać niepotrzebnych zmian, które spowolnią twój postęp jako rowerzysty. Zrozumiesz również sam proces i naukę leżącą za dostosowywaniem roweru i jak cenne może to być dla ciebie, niezależnie od twoich umiejętności i osiągów.

Mit numer 1
„Muszę dostosować mój rower jedynie w przypadku, gdy jest mi niewygodnie lub gdy kupię nowy.”

Dostosowywanie roweru to proces ciągły. Twoje ciało będzie nieustanie się zmieniać pod kątem sprawności, elastyczności, wagi i siły. Zaleca się dostosowywanie roweru przynajmniej raz w roku. Jeśli kupiłeś nowy rower albo wróciłeś do zdrowia po urazie lub operacji, dostosowanie roweru jest bardzo ważne, by zoptymalizować twoje osiągnięcia.

Mit numer 2
„To w ogóle nie działa. Już kiedyś dostosowałem rower i nie pomogło.”

Ważne jest by zrozumieć, że określenie “dostosowywanie” roweru używane jest w różnych kontekstach, ponieważ istnieje kilka różnych filozofii dostosowywania i odmienny poziom jeśli chodzi o wiedzę fachową. Niektóre sklepy mogą oferować „dostosowanie roweru”, ale tak naprawdę dokonują tylko kilku podstawowych przystosowań. Czasem zdarza się, że osoba dostosowująca rower nigdy nie była przeszkolona w tym zakresie.

Bardziej dogłębne dostosowanie zajmuje dwie lub trzy godziny i składa się z:
  • Rozmowy na temat historii twoich chorób
  • Testowania elastyczności
  • Sprawdzania zakresu ruchu
  • Spinningu na rowerze, podczas gdy specjalista analizuje biomechanikę i odpowiednio dostosowuje rower do twojej pozycji.
Mit numer 3
„Zbliżają się ważne zawody i nie chcę teraz dostosować mojego roweru, ponieważ to może wpłynąć na moje osiągnięcia.”

Gdy zbliżają się zawody, pamiętaj by osoba dostosowująca rower wprowadziła odpowiednie modyfikacje, które sprawią, że będziesz bardziej wydajny na rowerze, ale nie wprowadzą większych zmian.

Mit numer 4
"Próbowałem wielu wkładek do butów, ale nadal czuję mrowienie, drętwienie, gorąco w stopach i dyskomfort. Może nie znalazłem idealnych wkładek.”

Problemy ze stopami zwykle wynikają ze złego umieszczenia kołków, siodełka oraz innych elementów roweru. Spędzam sporo czasu pracując nad stopami, by upewnić się, że są w wygodnej pozycji oraz w celu poprawienia ogólnej wydajności rowerzysty.